Case
Volume Validatie
Aan welke knoppen moet ik draaien om meer volume uit een nieuw concept te halen?
Onze klant, een middelgrote speler in zijn categorie, heeft een nieuwe productlijn
ontwikkeld. Er zijn nog mogelijkheden tot aanpassingen aan het design en de intrinsieke smaken. De klant wil graag inzicht hebben in het volumepotentieel van het nieuwe concept en wil weten of er nog mogelijkheden zijn om dit volume eventueel nog te laten groeien.
Wij hebben hiervoor onze CSI Validator ingezet. Via de CSI Waterval analyse kregen we inzicht in hoe de consument het nieuwe concept adopteert. Er bleken nog duidelijke verbeterpunten op het vlak van concept en product te zijn.
Tevens hebben we gekeken naar het aankoopgedrag voor het schap. Wat is het penetratie% bij een bepaalde prijs, hoeveel loyalty mag je verwachten en tot welk marktaandeel en volume leidt dat?
Het geteste concept kwam tot een penetratie van 21%, een marktaandeel van 3.8% en een volume van 400.000 stuks. De doelstelling was 450.000 stuks. Het volume was dus te laag!
Door in de CSI waterval te kijken naar unieke elementen van het concept waar respondenten op afhaakten (alleen daarop), konden wij aangeven wat er aan het concept verandert zou kunnen worden om een hogere penetratie te realiseren. Tevens konden we met penalty product analyses zien wat er aan bepaalde smaken moest worden verbeterd.
Deze aanpassingen zouden het concept naar een penetratie van 26%, het marktaandeel naar 4.7% en het volume op 495.000 stuks kunnen brengen. 10% meer dus dan de doelstelling! Sleutelen aan het concept en verbeteren van het product was daarom ons advies!
Meer weten over hoe een dergelijke volume validatie gaat? Bekijk gerust eens deze pagina!