pexels-pixabay-355948.jpg

Case

Volume Validatie

Aan welke knoppen moet ik draaien om meer volume uit een nieuw concept te halen?

Onze klant, een middelgrote speler in zijn categorie, heeft een nieuwe productlijn

ontwikkeld. Er zijn nog mogelijkheden tot aanpassingen aan het design en de intrinsieke smaken. De klant wil graag inzicht hebben in het volumepotentieel van het nieuwe concept en wil weten of er nog mogelijkheden zijn om dit volume eventueel nog te laten groeien.

Wij hebben hiervoor onze CSI Validator ingezet. Via de CSI Waterval analyse kregen we inzicht in hoe de consument het nieuwe concept adopteert. Er bleken nog duidelijke verbeterpunten op het vlak van concept en product te zijn.

Tevens hebben we gekeken naar het aankoopgedrag voor het schap. Wat is het penetratie% bij een bepaalde prijs, hoeveel loyalty mag je verwachten en tot welk marktaandeel en volume leidt dat?
Het geteste concept kwam tot een penetratie van 21%, een marktaandeel van 3.8% en een volume van 400.000 stuks. De doelstelling was 450.000 stuks. Het volume was dus te laag!


Door in de CSI waterval te kijken naar unieke elementen van het concept waar respondenten op afhaakten (alleen daarop), konden wij aangeven wat er aan het concept verandert zou kunnen worden om een hogere penetratie te realiseren. Tevens konden we met penalty product analyses zien wat er aan bepaalde smaken moest worden verbeterd.

Schermafbeelding 2022-02-11 om 16.17.18.png


Deze aanpassingen zouden het concept naar een penetratie van 26%, het marktaandeel naar 4.7% en het volume op 495.000 stuks kunnen brengen. 10% meer dus dan de doelstelling! Sleutelen aan het concept en verbeteren van het product was daarom ons advies!  

 

Meer weten over hoe een dergelijke volume validatie gaat? Bekijk gerust eens deze pagina!

Meer cases

Als Italianen zelf hun ideale kaas mogen maken groeit de omzet met 271%!

pexels-nastyasensei-821365 (1).jpg

Concept creator

In Nederland is de liftfactor voor een promotie soms 4x hoger dan in België

pexels-polina-tankilevitch-3905874.jpg

Promotieanalyse

De plek op het schap kan bepalend zijn voor het succes van een introductie!

imants-kaziluns-k2ojxtdaslQ-unsplash.png

Schapanalyse

photo-1572021335469-31706a17aaef.jpeg

Meer over volume validatie

Onze unieke CSI validatie analyse helpt u het maximale uit uw innovatie te halen!

De analyse is inzetbaar bij innovaties vóór introductie, voor net geïntroduceerde concepten en geeft ook veel insights voor producten die al langer op de markt zijn. Vaak in dezelfde studie!

Download onze whitepaper!

Wil je meer weten over het herkennen van succesvolle innovaties? 
Vraag dan nu de whitepaper 'Hoe herken je succesvolle innovaties' aan!

Schermafbeelding 2021-11-02 om 16.38.12.png