TSVC | Ervaren partners in de ontwikkeling & toetsing van succesvolle innovaties

Blog

De kracht van volumeonderzoek bij innoveren

Gijsbert den Hertog 

Niets is zo moeilijk als het succesvol introduceren van een nieuw product op een overvolle markt. 7 van de 10 producten verdwijnen een jaar na introductie weer stilletjes van de markt omdat ze niet aanslaan bij de consument.
Het zou mooi zijn als je al vroeg in het ontwikkelingsproces een goed inzicht zou kunnen hebben in de te behalen volumes, zodat je een keuze kunt maken om je geld in echt kansrijke concepten te kunnen investeren die daadwerkelijke groei voor de toekomst kunnen betekenen.

Vaak zijn innovatieteams heel creatief en ontwikkelen ze mooie nieuwe concepten, maar zijn deze innovaties niet allemaal even succesvol. In veel gevallen zijn deze innovaties alleen gecheckt door kwalitatief onderzoek te doen. Kleine groepen die samen met de opdrachtgever hun ideale product samenstellen. In zijn algemeenheid niets verkeerds mee, het blijkt echter niet altijd even betrouwbaar te zijn om in te schatten hoeveel consumenten de innovatie  “daadwerkelijk” ook gaan kopen. Het zorgt ervoor dat de kans op een flop groter is. Het is lastig om hier volumes en dus succeskansen mee in te kunnen schatten.

De belangrijkste vragen waar een antwoord op ontbreekt: is de innovatie sterk genoeg om voldoende consumenten te trekken? Is het marktaandeel aantrekkelijk genoeg? Ten koste van welke producten wordt de innovatie gekocht? Zijn deze ´attack options´ realistisch genoeg om aan te vallen? Of zijn het onze eigen producten die worden vervangen?

Uit kwantitatief volumeonderzoek komt naar voren of de nieuwe innovatie voldoende volume gaat realiseren. Of het een topperformer, attractive, question mark of unattractive product gaat worden. En of het een aantrekkelijk product voor de retailers zal zijn en wie de directe concurrenten zullen zijn. Allemaal belangrijke ingrediënten om beter te kunnen bepalen wat de succeskansen zijn en of het aantrekkelijk genoeg is om in deze innovatie te investeren!