Case
Schapanalyse
De plek op het schap kan bepalend zijn voor het succes van een introductie!
Onze klant, een grote speler in de categorie, heeft een nieuwe productlijn ontwikkeld die een volle meter invult. Een grote introductie dus. Om te komen tot het optimale succes wil de klant Albert Heijn overtuigen om de productlijn op de juiste plek in het schap te plaatsen. Dit is plek met de hoogste omzet voor de categorie!
Wij hebben voor dit project het aankoopgedrag voor 3 verschillende schapposities getest. Het bleek dat de categorieomzet voor Albert Heijn met 10% groeit als de innovatie op plank 2 wordt geplaatst.
​
Wanneer we alleen naar de omzet van de innovatie kijken, dan zou plank 4 het meest optimaal zijn. De omzet van de category bij Albert Heijn zal dan echter minder sterk groeien. Daarom adviseren wij plank 2 als de optimale plek voor deze introductie bij Albert Heijn.
Meer weten over hoe een dergelijke validatie gaat? Bekijk gerust eens deze pagina.
​
Meer cases
Als Italianen zelf hun ideale kaas mogen maken groeit de omzet met 271%!
Concept creator
In Nederland is de liftfactor voor een promotie soms 4x hoger dan in België
Promotieanalyse
Een nieuwe categorievisie op basis van de positie op het schap.
Schapanalyse
Meer over onze schapanalyse
-
Wat wordt het marktaandeel van onze innovatie bij retailer X?
-
Op welke plek in het schap wordt het hoogste marktaandeel bereikt?
-
Wat voor invloed heeft dit op de omzet van retailer X en ons merk?